Up 2 Date

Boetes gaan 10 procent omhoog omdat flitspalen te weinig opleveren

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Boetes gaan 10 procent omhoog omdat flitspalen te weinig opleveren

Slecht nieuws voor de snelheidsduivels. Verkeersboetes gaan in 2024 met wel 10 procent omhoog. Dat komt omdat de overheid fors minder geld binnen krijgt vanuit snelheidsboetes dan ze in eerste instantie hadden ingeschat. Mede door uitval van flitspalen en achterstallig onderhoud aan flitspalen en trajectcontroles voorziet het kabinet dit jaar een tegenvaller van 149,7 miljoen euro.

Voorjaarsnota

Het kabinet is bang dat ze de aankomende jaren steeds minder gaan verdienen aan te hard rijdend Nederland. Vanaf volgend jaar verwacht het kabinet ieder jaar een tekort van 190 tot 250 miljoen euro. Deze gegevens komen uit de Voorjaarsnota; de bijgewerkte versie van de begroting die voor dit jaar is gemaakt en die met Prinsjesdag vorig jaar werd gepresenteerd.

800 miljoen

Het kabinet besloot eerder dit jaar nog om niet alle defecte trajectcontroles en flitspalen te vervangen. Door het tekort aan boete-inkomsten is er nu voor gekozen dit wel aan te pakken. Er wordt hiervoor zo'n 800 miljoen euro vrijgemaakt, verdeeld over 4 jaar. Het klinkt misschien als een grote investering, maar uiteindelijk zorgt dit ervoor dat er weer meer mensen een boete zullen krijgen en dat het kabinet daarom juist weer meer boete-inkomsten zal binnenkrijgen.

Dubbele stijging

Begin 2023 stegen de boeteprijzen al met 8,3 procent. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid had de verhoging van de boetes te maken met de hoge inflatie. Daarnaast werden de bedragen van de boetes in 2023 ook nog eens naar boven afgerond. Een boete die van 100 naar 109 euro ging, werd dus ook nog afgerond naar 110 euro. Plus natuurlijk de standaard 9 euro aan incassokosten.

Ster advertentie
Ster advertentie